VVD Heerenveen vindt 0% huurverhoging geen goed idee!

VVD Heerenveen: “Wij moeten niet de Randstedelijke problematiek willen projecteren op de Heerenveense situatie”.

In de laatste raadsvergadering is een motie om de huren collectief te bevriezen verworpen. Ook de VVD-fractie heeft tegen gestemd en wil graag verduidelijken waarom dit voor de gemeente Heerenveen geen goed idee was.

Vragen om 0% huurverhoging lijkt een sympathiek, maar heeft een averechtse uitwerking. Huurgelden zijn voor woningcorporaties nodig om nieuwe huizen te bouwen, om te kunnen blijven investeren in onderhoud, kwaliteitsverbetering en het energie-neutraal maken van woningen. Zodat huurders, ook in de sociale huursector, lagere energielasten en een comfortabeler leefklimaat krijgen.

Wat wel nodig is, is maatwerk!

Maatwerk voor mensen die het ten gevolge van Coronamaatregelen niet kunnen bolwerken. En gelukkig gebeurt dat ook in onze gemeente. De verschillende verhuurorganisaties bieden diverse maatwerk-regelingen aan en doen dit in goed overleg met gemeente, huurdersbelangen verenigingen en bewonersraden. Ook zijn de huren in Heerenveen relatief laag evenals de verhogingspercentages en de streefhuur. Daardoor zullen de meeste verhogingen worden gecompenseerd door de huurtoeslag. Daarnaast kunnen onze inwoners altijd een beroep doen op ondersteuning voor zorg, bijstand en schuldhulpverlening en zijn er veel initiatieven van betrokken maatschappelijke organisaties en ondernemers ter ondersteuning van de mensen die het moeilijk hebben.

Samen zijn we sterker!