VVD stelt vragen over tekort op electriciteitsnet

De fractie van de VVD in de gemeenteraad van Heerenveen ontving in de week van 14 mei signalen van Liander dat op het Heerenveense elektriciteitsnetwerk het maximale aantal (grote) aansluitingen bereikt wordt. Liander geeft aan dat Heerenveen inmiddels in een gebied ligt waar nieuwe aansluitingen niet altijd gerealiseerd kunnen worden. Met name de knooppunten IBF, Akkrum en Aldeboarn worden expliciet genoemd. Op deze punten komen (nieuwe) aansluitingen voor levering of afname mogelijk in de knel.

Elektriciteit
Elektriciteit speelt een belangrijke rol in ons dagelijkse leven. De afgelopen jaren zien de netbeheerders in Nederland een flinke toename. Deze toename komt mede door de gestegen vraag om naast het afnemen ook electriciteit te kunnen leveren. 'Goede infrastructuur is belangrijk voor onze inwoners maar zeker voor onze ondernemers. Het elektriciteitsnet speelt hierin een belangrijke rol', aldus Rolie Tromp van de VVD. 'Ondernemers zijn welkom in Heerenveen. Netbeheerder en gemeente moeten alles op alles zetten om hen te faciliteren. Of het nu gaat om het uitbreiden van een bestaande aansluiting of een nieuwe; de aansluiting moet snel en eenvoudig gerealiseerd worden.'

Vragen
De VVD heeft naar aanleiding van bovenstaande aan het college gevraagd of zij bekend is met het signaal van Liander en wat zij hiermee doet of gedaan heeft. Daarnaast wil de VVD weten of netbeheerder en gemeente de afgelopen jaren voldoende inspanning hebben geleverd om de knelpunten te voorkomen. 'Iets dergelijks dat voorspelbaar en te voorzien is, kan de mogelijkheden voor huidige ondernemers en de vestiging van nieuwe bedrijven namelijk nooit in de weg staan.', besluit Rolie Tromp namens de VVD.