Gezond opgroeien en ouder worden in Heerenveen

De VVD wil dat de gemeente een Blue zone wordt. Uit onderzoek van journalisten van de National Geograph blijkt dat er een aantal plaatsen in de wereld zijn waar mensen bovengemiddeld oud  worden. Bijvoorbeeld het Japanse eiland Okinawa, het Italiaanse eiland Sardinië en het Griekse eiland Ikaria. Ze worden daar zo oud vanwege hun leefstijl met veel lichamelijke en geestelijke beweging en gezonde voeding. Daarnaast zijn een doel in het leven, sterke sociale banden met familie en vrienden en actief deel uit maken van de gemeenschap belangrijk.Fractievoorzitter Tjeerd Waterlander: “De openbare ruimte kunnen we samen met inwoners en ondernemers activerend inrichten zodat het uitnodigt om meer te gaan bewegen.Beweging moeten we ook stimuleren door brede trottoirs met goede slimme verlichting, goede fietspaden en fietssnelwegen. Daarnaast willen we veilige wandelroutes voor kinderen om naar school te gaan. Tenslotte zien we graag goede speelplekken, outdoor gym, jeu de boules banen, beweegtuinen en beweegpaden in onze omgeving. De initiatieven van de inwoners van de Greiden en de Akkers, voor jong tot en met oud, is een voorbeeld voor alle wijken en dorpen”.

De VVD wil dat iedereen mee kan doen en daardoor gezond en met plezier woont, werkt en recreëert in een duurzame, schone en veilige leefomgeving. Met het aanleggen van ontmoeting- en rustpunten met bijvoorbeeld bankjes kunnen dergelijke initiatieven een bijdrage leveren aan het bestrijden van eenzaamheid, wat een verantwoordelijkheid is voor ons allen.

Fractievoorzitter Tjeerd Waterlander: “Het worden van een Blue zone is niet morgen klaar maar een opgave en ambitie voor de komende 15 jaar, de beloning is gezond opgroeien en ouder worden in de gemeente Heerenveen”!