VVD-Heerenveen stelt vragen over problemen rond PFAS

De VVD-fractie in de gemeente Heerenveen is zeer bezorgd over de grond-, weg- en waterbouwbedrijven (GWW-sector) die in de knel zitten door de zeer strenge PFAS-regels.

Projecten die stilliggen, bouwers die niet of nauwelijks vooruit kunnen plannen en miljoenen euro’s omzetverlies. Het is sinds juli de realiteit voor veel bouwers en baggeraars.
De boosdoener: PFAS, de verzamelnaam voor een reeks chemische stoffen die in grond- en drinkwater terecht kunnen komen (afkomstig uit ondermeer
jassen, tapijten, Tefal pannen en blusschuim). Nederland is er inmiddels diffuus mee vervuild. Aan de norm van 0,1 microgram per kg droge stof zit je zo. Aangescherpte regelgeving zorgt ervoor dat haast elke schep grond die verplaatst wordt, moet worden onderzocht op deze stoffen. De PFAS-problematiek treft niet alleen projecten die nog een vergunning moeten krijgen, maar ook projecten die al bezig zijn en bouwers die vooruit aan het plannen zijn.

De VVD-fractie wil weten om hoeveel bedrijven het gaat binnen de gemeente en wat het college doet om ze weer aan het werk te krijgen. Ook vraagt ze of de gemeente Heerenveen als decentrale overheid een andere norm onderzoekt, eventueel in samenwerking met andere gemeenten of met de provincie en/of waterschap.